Tammenlehvakeskus30-logo_RGB

Tammenlehväkeskuksen juhlavuoden blogi

Tammenlehväkeskuksen juhlavuoden blogissa Tammenlehväkeskuksen johto ja asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista Tammenlehväkeskuksen asioista ja tunnelmista kukin omasta näkökulmastaan. Blogi perustuu toimintaamme. Blogia kirjoitetaan noin kuukauden välein.  

 

Juhlavuoden blogi

Yhdessä oivaltaminen tuottaa moninkertaisen ilon

9.5.2018 9.41

Vilskettä, mukavaa turinaa, ohjausta, ihmettelyä, onnistumisen elämyksiä ja jopa ilonkiljahduksia

"Täytyyhän sitä kaikenlaista kokeilla vielä tässä iässä,
että sitten vanhanakin innostuu" - Masa 92 v.

Uusia tuulia yhteistyössä opiskelijoiden kanssa

Toiminnan kehittämiseen on mahdollisuus saada raikkaita tuulia ja ennakkoluulottomia ideoita kun toimii yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoilla on tämän päivän tieto ja uudet tuulet hyppysissä, kun meillä taas työelämän arki siihen kuuluvine haasteineen. Yhdessä toimiminen hyödyttää molempia osapuolia, ja tietenkin myös meidän kuntoutujia ja asukkaitamme. Joskus emme itse oivallakaan mitä uutta voisimme kokeilla tai emme tiedä kaikkea mitä digitalisaatio ja teknologian nopea kehittyminen tänä päivänä mahdollistavat. Ilman uusia tuulia saatamme jopa jäädä toistamaan itseämme vuodesta toiseen. 

Hyvä esimerkki yhteistyöstä on huhtikuussa toteutunut pelitestaus, jossa TAMKin ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelyn opiskelijat kävivät testaamassa suunnittelemiaan pelejä kuntoutujien ja asukkaidemme kanssa. Suunnittelussa oli ollut mukana myös TAMKin fysioterapiaopiskelijoita. Tabletille suunniteltuja pelejä pelataan istumalla pelituolissa, jossa vartaloa kallistamalla eri suuntiin ohjataan pelin tapahtumia. Samalla tulee huomaamatta harjoitusta istumatasapainoon ja keskivartalon lihaksiin. 

pelitestaus 3

Opiskelijat olivat suunnitelleet pienryhmissä 18 eri peliä. He olivat saaneet valita kolmesta eri kategoriasta mitä osa-aluetta pelin tulisi kehittää: kognitio, toimintakyky tai oppiminen.Jokainen ryhmä kävi kaksi kertaa testaamassa peliään. Ensimmäisellä kerran jälkeen kuntoutujat antoivat palautetta mm. pelin mielekkyydestä, äänimaalimasta, grafiikasta ja pelin koukuttavuudesta. Opiskelijat tekivät tarvittavia muutoksia peleihin ja toisella kerralla testattiin oliko pelistä tullut toimivampi. 

jännää4

Pelaaminen ei ole iästä kiinni

Alkuun haimme pääasiassa työikäisiä kuntoutujia testaamaan pelejä, mutta salimme täyttyikin kerta toisensa jälkeen iäkkäämmistä pelaajista. He innostuivat pelaamisesta ja monet heistä tulivat paikalle päivä toisensa jälkeen. Useat heistä olivat kertoneet lapsen lapsilleen pelaamisesta, jonka myötä heille oli syntynyt yhteinen kiinnostuksen kohde. Kuntoutujamme suhtautuivat ennakkoluulottomasti pelaamiseen, antoivat erittäin tärkeää palautetta pelien kehittäjille ja nauttivat nuorten opiskelijoiden kanssa toimimisesta. 

pelistestaus2

Mukavaa turinaa ja onnistumisen elämyksiä

Meille pelitestausrupeama antoi paljon uutta oppia ja vaihtelua arkeemme, mutta saimme sen vaikutelman, että myös opiskelijat nauttivat tilanteesta. He olivat selvästikin orientoituneet tehtäväänsä, toimivat luontevasti kuntoutujiemme kanssa ja osoittivat olevansa kiinnostuneita saamastaan palautteesta, jonka olivat hyödyntäneet mainiosti. 

Rohkeasti kokeilemaan

Hedelmällistä yhteistyötä jatkamme myös tästä eteenpäin. Uuden oppimisen lisäksi voimme löytää kehittämiskohteita myös omasta ajattelustamme. Toiminnan kehittämistyössä ennakkoluulottomuus ja rohkeus kokeilla eri asioita eri ikäisten kanssa voi synnyttää jotain aivan uutta. Etukäteen mitään ideaa ei siis kannata torpata vaikkei lopputulosta näkisikään valmiina edessään.



Kirjoittajana kuntoutus- ja kehittämispäällikkö Titta Soimasuo


Palaa otsikoihin